מצא אותנו:
תכנית לימודים
צור קשר
אני מתעניין בתחום:
מסכים לקבל עדכונים והודעות במייל
שלח
לפרטים נוספים חייגו:
1-800-50-11-50
 
עוד ב: לימודי תואר ראשון

תכנית לימודים

B.A. בלימודי שימורֿ- חד-חוגי

התכנית בנויה משני מרכיבים עיקריים: ארבעה תחומי יסוד במדעי הרוח (בשנים א' וב' בעיקר), ולימודי השימור המעשיים (בשנים ב' וג'). שילוב בינתחומי זה מחזק את יכולתם של הבוגרים לתואר בשימור להכשרה ולהתנסות מקצועית כבר במהלך הלימודים.

להלן המבנה לפי שנות הלימוד:

בשנה הראשונה מתרכזת התכנית בהיסטוריה, ארכיאולוגיה, אדריכלות ואמנות, עם תשתית של קורסי מבוא המעניקים ידע נרחב ורלוונטי כבסיס ללימודי השימור. למשל: מבוא לארכיאולוגיה של ארץ ישראל, אתרים גיאוגרפיים, מורשת התרבות הקלאסית, תולדות האדריכלות ותולדות האמנות בתקופות השונות. תכנית הלימודים של שנה א' תיצור זיקה ישירה להמשך הלימודים.

בשנה השנייה, במקביל לשיעורים מתקדמים במדעי הרוח, משולבים קורסים כגון: תיעוד מבנים, גישות ושיטות בשימור, טכנולוגיות וחומרים ועוד. שיעור בנושא מורשת ופיתוח בחופי ישראל ממחיש את המתח בין שימור לפיתוח ומוביל לדיון באתרים ומבנים באזורים שונים בישראל. הסדנא בשימור חומרים והשיעורים בנושא תורת הבנייה מכניסים את הלומדים לסוגיות מעשיות של שימור עכשווי. הקורסים המתקדמים במקצועות מדעי הרוח מובילים אל העבודה הסמינרית, בה יבחר הסטודנט נושא המורכב משני היבטים, בהתאם לעקרונות התכנית: מחד, היבט מורשת, למשל: תולדות עיר, אתר או מבנה, סגנונו, מיקומו וההשלכות של מרכיבים אלה (דוגמא: תולדות מבנה היסטורי צלבני בעכו). מאידך, תעסוק העבודה הסמינרית בסקירת מצבו של המבנה ובתיאוריות והאפשרויות לשימורו. על העבודה לגבש הצעה מעשית לטיפול במבנה על בסיס חשיבותו ההיסטורית. שני ההיבטים הללו מקבלים חיזוק מתכנית הלימודים עצמה ולפיכך, ההנחייה תתבצע על ידי מנחה ראשי, ובמקביל על ידי מנחה נוסף, המייצגים יחד את ההיבט התיאורטי והמעשי. ניתן לראות בעבודה הסמינרית מעין "פרויקט מחקר עיוני" המקביל ומוביל לפרויקט המעשי.

השנה השלישית מתאפיינת בהעברת הדגש מנושאים כלליים ותיאורטיים אל תכנית הכשרה מעשית בשימור המתקשרת לאתרים ומבנים ספציפיים. בין הקורסים: טכנולוגיות וחומרים תואמי שימור, בעיות הנדסיות בשימור, טכנולוגיות שימור באתרי עתיקות ושיעור על המוזיאונים ותרומתם לשימור המורשת.

פרויקט הגמר בשנה זאת מהווה סיכום וסינתזה של היבטי השימור ומאפשר התנסות במגוון האתגרים, האתרים והבעיות של משמרים בשטח. הפרויקט מחולק לשניים: חלקן הראשון הוא סמינריון עיוני העוסק בסוגיות יסוד בשימור המורשת של אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים בעולם ובישראל ומהווה הכנה לחלק המעשי. חלקו השני של הפרויקט עיקרו אכן התנסות והערכת תהליך השימור באתר נבחר, תוך הנחיה צמודה.

שנה א'- קורסי חובה
 
שם הקורס
נ"ז
שש"ס
התרבות הקלאסית ומורשתה: מושגי יסוד ערכים ומשמעות
3
3
מבוא לארכיאולוגיה של ארץ ישראל- א (שיעור+סיור)
3
3 – שיעור
1-סיור
תולדות הארכיטקטורה בעת העתיקה
4
4
מהאמנות העתיקה עד לאמנות ימי הביניים
2
2
אנגלית למשמרים
2
2
המורשת הימית של ישראל-1 (שיעור+סיור)
2
1 -שיעור
1- סיור
מבוא לשימור- תיאוריות, ערכים ואתגרים
3
3
עכו: ארכיאולוגיה, מבנים והתפתחות עירונית (שיעור+סיור)
3
2- שיעור
2- סיור
מבוא לארכיאולוגיה של ארץ ישראל-ב (שיעור+סיור)
3
3 – שיעור
1-סיור
ארץ ישראל בתקופה העות'מאנית
3
3
מאמנות הרנסנס עד העידן החדש
2
2
תולדות הארכיטקטורה של ימי – הביניים.
2
2
המורשת הימית של ישראל-2 (שיעור+סיור)
2
2- שיעור
1- סיור
הדרכה ביבליוגרפית ושיטות מחקר
2
2
תולדות הארכיטקטורה של הנצרות הקדומה ביזנטיון והאסלאם
4
4
סוסיתא- עבודת שדה בשימור מלווה בחפירה
2
 
 
 
 
 
שנה ב'- קורסי חובה
 
שם הקורס
נ"ז
שש"ס
מקורותיה והתפתחותה של הארכיטקטורה המודרנית
3
4
טכנולוגיות וחומרים באתרי עתיקות -1 (שיעור+סיור)
3
2- שיעור
2- סיור
חופי ישראל: מורשת, שימור ופיתוח (שיעור+סיור)
2
1- שיעור
2- סיור
ארכיטקטורה בארץ ישראל משלהי המאה ה-19 ועד המנדט הבריטי
2
2
סטטיקה ותורת הבניה למשמרים
4
3-שיעור
1-סיור
היבטים חברתיים בשימור ובתכנון ערים
3
3
לה קורבוזייה ואדריכלים בולטים במאה העשרים (פרוסמינריון)
3
4
תיעוד מבנים ואתרים היסטוריים (שיעור+תרגיל)
3
2- שיעור
2-תרגיל
תיאוריות וגישות בשימור- ממחשבה למעשה
2
2
טכנולוגיות וחומרים באתרי עתיקות ובמבנים היסטוריים-2
 (שיעור+ מעבדה+ סיור)
3
2 -שיעור
2- מעבדה+סיור
מערכות שירות בבניה עכשווית
2
3
מעבדה א'
2
4
תיאוריות וגישות בשימור- ממחשבה למעשה
2
2
מושגי יסוד בארכאולוגיה ובשימור חפירה
2
1- שיעור
2- סדנא+סיור
 
שנה ג'- קורסי חובה
 
שם הקורס
נ"ז
שש"ס
התמודדות עם חסמים בפני שימור-העקרונות ומקרה המבחן של עכו (סמינריון)
4
4
חיזוק מבנים לשימור (שיעור+סדנא)
2
1- שיעור
2-סדנא
סוגיות בשימור אורבאני
2
2
היבטי התיירות בשימור
2
2
מעבדה ב'
2
4
פרויקט גמר (סדנא)
2
4-סדנא
 
קורסי בחירה: שנים א'- ג'
 
שם הקורס
נ"ז
שש"ס
תולדות הארכיטקטורה מן הרנסאנס ועד הבארוק
2
4
תחיקת הבנייה
2
3- שיעור
1-סיור
אוטופיות, חזון ומיתוסים בעיצוב עירוני
2
4
תכנון השימור (שיעור+סיור)
2
2-שיעור
2-סיור
מבוא לגיאולוגיה
2
2
 
הלימודים מתקיימים בצורה מרוכזת בימים שני ושישי.
ימי הלימוד אינם כוללים אנגלית וסיורים.
תכנית הלימודים נמשכת שלוש שנים, כולל סמסטר קיץ (9 סמסטרים).

*המכללה האקדמית גליל מערבי שומרת לעצמה את הזכות להכניס שינוים ללא הודעה מוקדמת בפרטים המופיעים בדפים אלו.
*פתיחת מסלול או קורס מותנית במספר הסטודנטים הנרשמים.

 

סיור החוג ללימודי שימור אתרים ומבנים בעיר העתיקה עכו:




מידע נוסף אודות לימודי שימור אתרים ומבנים:

לעמוד הראשי בנושא לימודי שימור
קורסים נלמדים במסגרת לימודי שימור
סגל התחום בלימודי שימור
לימודי שימור - מידע למועמד
שימור אתרים ומבנים - סקירה כללית
לעמוד הראשי בנושא
תואר ראשון

© 2016 המכללה האקדמית גליל מערבי   |  
  |  
  |